torsdag, november 14, 2013

3 dage på bali

Vi startede vores lille asian trip med en tur til den Indosnesiske ferieø Bali for egen regning.

En lille impulsiv tur - godt nok havde vi flybilletter, men intet hotel, og ingen storstilet plan om, hvad vi skulle bruge det "lange" ophold på.  Hotellet fik vi ordre på at fikse i lufthavnen i Jakarta af "Imigration and Passport" så det måtte vi nok hellere gøre. Vi fandt frem til Mutiara Bali Resort Villas & Spa. Det så fint ud på billederne, så nu var det bare at vente i spænding, og se om billederne og ikke mindst prisen talte sandt.

Det var heldigvis et rigtig lækkert hotel, til en god pris! Det eneste var bare, at vi lige skulle abstraherer fra, at det nok var et Honeymoon hotel for ny forelskede par, men ellers super fint.

Resten af dagen gik med afslapning, og en tur til stranden, for at bade i solnedgangen.

Vores anden dag på bali, stod på sove længe, pool og Dreamland Beach. Det sidste skulle efter sigende være en lækker strand, men det havde det vidst ikke været de sidste 25 år. En vaske ægte turistfælde! 1 times tid i taxi, nogen mærkelige shuttlebusser, og nogle små Fee´s for at være på stranden. Hvis vi kommer til bali igen, så går vi nok bare ned på den strand, der lå 5 minutters gang fra hotellet....

Da vi ikke var kommet for at sove mente Rasmus, at vi skulle på en guidet tur til en vulkan klokken 02.00 om natten samme dag… Et sunshines trip til Mount Batur.

så vi stod villigt op kl. 1.30 for at nå vores pick up på hotellet. Herefter stod den så på halvandens times bil tur på tværs af Bali, for at møde vores guide, der skulle slæbe os op af vulkanen omkring kl 4.00. En frisk start på dagen, der bød på 1000 højdemeter, og en bræk pause på halvvejen….. Men op kom vi, og vi gjorde klar til en storslået sol opgang, og den fik vi.

Efter morgenmaden var fortæret, havde vi en overraskelse til vores guide. Vi havde slæbt vores robot med i en taske! Så den skulle selvfølgelig ud at køre på toppen af vulkanen. Alle guiderne lignede spørgsmålstegn, og stod bare og så fascineret til, mens vi fjollede rundt på toppen af en vulkan.

Efter en lækker vulkanmorgentur, blev vi kørt til ”Hots springs” aka et kurhotel, hvor vi tilbragte nogle timer i meget afslappende omgivelser. Herfter gik turen mod en restaurant med udsigt over vulkanen! Og det var virkelig en lækker udsigt, som vi nød meget imens vi spiste.

Efter vores restaurantbesøg troede vi egentlig, at turen var færdig, men vi blev glædeligt overraskede. Næste stop på turen blev en lokal plantage, hvor vi de groede alt fra krydderier til te, kaffe og tobak. Her fik vi en dejlig rundvisning, hvor vi fik lov til at se, hvordan forskellige ting ser ud, mens de stadig hængere på træerne. Efter rundturen sluttede vi af i en lille hyggelig gårdhave med god udsigt, hvor vi fik serveret flere forskellige slags kaffe, kakao og  te fra plantagen, og hvor vi oven i købet fik lov til at prøve hans lokale hjemmelavede tobak.

Udover de gratis smagsprøver, købte vi en kop luwak, hvilket er en meget kendt kaffe fra Bali. Det specielle ved kaffen er, at den bliver lavet ved, at man indsamler ekskrementer fra et lille pelsdyr (en luwak), der kun spiser de bedste kaffebønner på planterne. Dyret fordøjer kun skallen på bønnerne, og bønnerne kommer derfor hele ud, og kan vaskes, tørres, ristes og males til en specielt populær og dyr kaffe. Det var en speciel oplevelse, og kaffen smagte faktisk rigtig godt.
Derefter købte vi lidt kaffe, te og kakao med hjem i små poser, da det smagte rigtig godt.

Ud af plantagen, og ind i taxaen igen, der nu har kørt os rundt fra kl 2 om natten, og det meste af dagen. Gad vide om der er flere stop på vejen?

Ja, selvfølgelig var der det. Næste stop var ved nogen lokale bønner. Her kunne vi mod en mindre støtte til de lokale bønder (ca 2,5 kr hver), se deres marked og marker. Det var ikke noget specielt, men det kostede jo heldigvis kun 2,5 kr, så det var ikke noget tab.

Det var så sidste stop, og vi blev derefter kørt tilbage til hotellet, hvor vi slappede af ved poolen, indtil vi skulle afsted mod lufthavnen, og videre til konkurrencen i Jakarta...